Voel je goed in vel (deel 1) - Liesbet Selleslags

Voel je goed in vel (deel 1)

Een goede nachtrust is essentieel om er goed uit te zien, je goed & energiek te voelen en weerstand op te bouwen. Toch kampen we allemaal wel eens met momenten waarop je je niet goed in je vel voelt, moe bent & slecht slaapt.

Hierover wou ik graag extra tips & tricks krijgen & dus ging ik naar een infoavond "Gezond slapen & leven met Martine Prenen". Ik deel hier graag enkele van haar tips & tricks die je ook terugvindt in haar boek Forever Young aangevuld met mijn eigen bevindingen.

More...

Adem als een baby

De manier waarop je ademt vertelt iets over je fysieke & mentale toestand van dat moment. Stress, angst, frustraties, spanningen zorgen ervoor dat je vooral in het bovenste deel van je borstkas ademt of je adem inhoudt, vaak ook met je schouders opgetrokken. Je houdt letterlijk alle spanning vast in jezelf wat je een beklemmend gevoel in je borstkas geeft..

Dit is verre van de natuurlijke ademhaling die je als baby had. Ongetwijfeld had je al eens de kans om te observeren hoe een baby ademt. Hoe rustig & gelukzalig deze ademt in een golfbeweging? Dit is de meest natuurlijke & complete ademhaling die we helaas met het ouder worden hebben afgeleerd.

Met volgende ademhalingsoefening pas je deze terug toe:

  • Ga zitten met je voeten op de grond & observeer je ademhaling. Oordeel niet & neem gewoon waar.
  • Leg een hand op je hartstreek (hiermee geef je een bescherming aan je kwetsbare hartstreek waarmee je aangeeft dat alles veilig is) & voel wat dit met je doet. Ook nadat je je hand weer wegneemt. 
  • Leg nu een hand op je buik & adem in 4 tellen in naar je buik. Hou je ademhaling even vast voordat je in 6 tellen weer uitademt. Herhaal dit 3 keer.
  • Leg een hand op de zijkant van je ribben. Adem in 4 tellen in naar je buik & vervolgens naar je ribben zodat je borstkas verder uitzet naar de zijkant. Hou je ademhaling even vast voordat je in 6 tellen weer uitademt. Herhaal dit 3 keer.
  • Leg een hand op je hartstreek. Adem in 4 tellen in naar je buik, vervolgens naar je ribben & daarna naar je hartstreek zodat heel je borstkas gevuld is met zuurstof. Hou je ademhaling even vast voordat je in 6 tellen weer uitademt. Herhaal dit 3 keer.

Voel na wat deze oefening met je gedaan hebt & leg eventueel je hand terug op je hartstreek.
Door je te concentreren op je ademhaling, heb je geen kans om in je hoofd met andere dingen bezig te zijn. Het brengt dus je geest even tot rust.

Deze ademhalingsoefening kan je verschillende keren tijdens je dag doen als je je opgejaagd voelt of voor je gaat slapen. Zo kom tot rust, heb je stress & spanningen helemaal losgelaten waardoor je helemaal klaar bent voor de nacht.


Ga spontaan lachen

Lachen is één van de beste oefeningen om stress & spanningen te verminderen. Het geeft je een algemeen geluksgevoel & maakt blijdschapshormonen aan. Het helpt opgekropte gevoelens te ontladen & om perspectief te behouden. Zowel je lichaam als je geest zullen zich meer ontspannen na een lachbui. Zo ga je je beter in je vel voelen, groeit je zelfvertrouwen & sta je positiever in het leven.

Ook je buikspieren worden getraind wanneer je lacht. Denk maar eens aan hoe na je laatste lachbui pijn had in je buik. Hierdoor versterk je je kern & creëer je een beter evenwicht. 2 vliegen in 1 klap dus 😉

Onderzoek heeft aangetoond dat spontaan lachen hetzelfde effect op je lichaam & geest heeft dan wanneer je oprecht lacht om bv een grap of film. Je hersenen zijn dus heel makkelijk in het ootje te nemen. Hou je dus zeker niet in & stuur die stemmetjes dat het belachelijk is om spontaan te lachen even wandelen. Fake it till you make it dus 😀 


Gebruik etherische oliën

Etherische oliën zijn zijn geconcentreerde natuurlijke aromatische vloeistoffen die gedistilleerd worden uit planten (vruchten, zaden, schors, wortels, bladeren, ....). Ze bevorderen je fysieke gezondheid & heffen emotionele blokkades op. Ze brengen zowel je lichaam als geest in evenwicht. Deze oliën kan je verdampen in een verstuiver, verdund met een basisolie gebruiken als massageolie of in je bad doen al zorg je er dan best voor dat de temperatuur lager is dan 40°C.

Koop etherische oliën van goede kwaliteit, bv in een gespecialiseerde winkel. Wanneer je goedkope olietjes koopt, zijn ze vaak verdund met schadelijke stoffen. Die wil je liever niet in je leefomgeving hebben. 

Afhankelijk van de situatie kies je een andere geur:

  • Lavendel werkt rustgevend & dus ideaal om in je slaapkamer te verstuiven voor je gaat slapen.
  • Kamille gaat prikkelbaarheid & tekort aan zon tegen.
  • De geur van citrusvruchten is activerend dus gebruik deze zeker niet voor het slapengaan.
  • Pepermunt zorgt voor een goede vertering.
  • Rozemarijn verhoogt je concentratie.


Dit waren alvast mijn eerste 3 tips & tricks in deze reeks. In een volgende blog geef ik er nog enkele zodat jij meer energie krijgt & je beter in je vel gaat voelen. 
Laat me hieronder even weten welke tip je alvast gaat toepassen.


PS: Als je iets aankoopt via de linken hier op deze pagina, ontvang ik een beetje commissie.
Ik deel sowieso enkel linken van producten waar ik zelf 100% achter sta. 

Liesbet Selleslags
 

Het is mijn missie om je te helpen om je lichaam volledig te ervaren & erin te leven door het volledig te voelen. Door terug af te dalen uit je hoofd, kan je opnieuw verbinden met je hart, buik, bekken & je volledige lichaam. Je kan opnieuw luisteren naar & vertrouwen op je lichaam. Jouw lichaam is jouw kompas, jouw tempel, jouw huis.

>