Voel je goed in vel (deel 2) - Verbinding in beweging

Voel je goed in vel (deel 2)

In mijn vorige blog kon je mijn eerste 3 tips & tricks lezen voor een goede nachtrust. Dit is essentieel om er goed uit te zien, je goed te voelen & weerstand op te bouwen. Toch kampen we allemaal wel eens met momenten waarop je je niet goed in je vel voelt, moe bent & slecht slaapt. Hier wou ik graag extra tips & tricks over krijgen & dus ging ik naar een infoavond "Gezond slapen & leven met Martine Prenen". Hieronder vind je nog meer tips & tricks die je ook terugvindt in haar boek Forever Young.. 

More...

Geef jezelf een Tao massage

Met deze Tao massage geef je jezelf een verkwikkende massage die ervoor zorgt dat je lichaam & geest worden wakker ‘geklopt’. Het geeft je lettert een energieboost!

Je stimuleert je meridianen (de energiebanen die over heel je lichaam lopen), je bloedsomloop wordt gestimuleerd & voorziet je organen van zuurstofrijk bloed. Je kan deze ’s morgens doen onder de douche, maar het kan ook perfect op het werk als je een energiedip hebt, want de massage duurt maar 2 minuten.

  • Wrijf je handen warm.
  • Sla met je knokkels op je volledige schedel (of je tokkelt met je vingers) tot de achterkant van je schedel net boven je bovenste halswervel (de Atlas) waar heel veel spanning zit. Zodat je de trilling tot door je botten doordringt.
  • Masseer je hoofdhuid & nek.
  • Tokkel met je vingers op de harde delen van je gezicht.
  • Wrijf van je voorhoofd naar beneden over je neusbrug.
  • Masseer je oorschelpen & trek even aan je oorlelletjes.
  • Stop je vingers in je oor, draai een halve slag & trek vinger er uit. Doe dit 3x = Heavenly drums.
  • Wrijf via je kin, keel naar je het putje boven je sleutelbeen.
  • Sla met vuistklopjes op de binnenkant van je armen van je schouder naar vingers & kom langs de buitenkant terug naar je schouder. Dit doe je 3 keer per arm, 1x richting middenvinger, 1x richting pink & 1x richting duim. Zo neem je alle meridianen mee die over je armen lopen.
  • Geef jezelf enkele links & rechts schouderklopjes.
  • Tokkel (niet te hard) tussen je borstbeen & luchtpijp op je thymusklier. Hiermee verbeter je je weerstand.
  • Tokkel Tarzan-gewijs rond je boezem op je borstkas.
  • Maak kleine cirkeltjes & wrijf tussen je ribben.
  • Betokkel je rug.
  • Wrijf over je onderrug ter hoogte van je nieren om deze op te warmen.
  • Sla met vuistklopjes op de buitenkant van je been van boven naar beneden & kom terug naar boven langs de binnenkant via je liezen. Wees hier voorzichtig. Dit doe je ook 3 keer.
  • Draai met de klok mee een paar massagecirkels op je buik. Zo zorg je voor een betere afvoer afvalstoffen.
  • Sla 3 X met platte vuist op heiligbeen. Dit is het harde been net boven je bilspleet.
  • Geef jezelf eventueel een korte massage van je voeten.


Zorg voor rituelen

Kan jij ook moeilijk in slaap geraken? Slaap je 's nachts niet door & lig je vaak urenlang te piekeren? Of wordt je doodmoe wakker alsof je helemaal niet geslapen hebt?
Je bent de enige die ermee kamt. Te weinig slapen leidt op termijn tot verminderde prestaties, een kort lontje, weinig energie, ... Allemaal dingen die we willen vermijden uiteraard. 

Hoeveel slaap je nodig hebt, is verschillend van persoon tot persoon. Toch is het ideaal om elke nacht 8 uur te slapen. Dit kan je best opbouwen met een nieuw slaappatroon. Zo weet je lichaam dat het zich moet klaarmaken om te gaan slapen. Wanneer je dit 21 dagen herhaalt, wordt het een gewoonte. 

Tips voor het slapengaan
  • Probeer ‘s avonds niet te veel meer te doen & te vertragen, dus zeker geen intensieve sporten.
  • Zet ook je schermen ongeveer een half uur voor het slapengaan af. Deze geven blauw licht wat door onze hersenen als daglicht wordt aanzien. Hierdoor wordt het slaaphormoon melatonine niet aangemaakt. 
  • Eet een lichte maaltijd waarbij je rood vlees vermijd. Dit vraagt veel energie om te verteren. 
  • Geef je maag na 20 uur zoveel mogelijk rust. Heb je toch een hongertje? Kies dan voor een banaan, dadels of wat nootjes (vermijd suiker & chocolade!)
  • Maak een avondwandeling na het eten zodat je maaltijd kan verteren & zorg voor voldoende beweging overdag zodat je lijf fysiek moe is.
  • Vermijd dierlijke melkproducten voor het slapengaan. Deze zorgen voor slijmvorming & bevorderen het snurken. Kies voor een plantaardig alternatief.
  • Drink een heerlijke golden milk voor je gaat slapen. Deze bevordert je nachtrust.
  • Laat alle stress & spanningen van je afglijden & zorg voor ontspanning via je ademhaling waarbij je bewust korter in- dan uitademt zodat je stress & spanningen letterlijk uitademt. De ademhalingsoefening uit deel 1 kan je hierbij helpen.
Tips voor 's nachts
  • 18 graden is een ideale temperatuur om in te slapen.
  • Doe een paar druppeltjes etherische olie van lavendel in je verstuiver of masseer hiermee je voeten.
  • Doe een bodyscan (overloop heel je lichaam) of focus op je buikademhaling wanneer je niet kan slapen. 
  • Verduister je slaapkamer zo goed mogelijk, aangezien licht je nachtrust absoluut niet bevorderd.
  • Zorg voor warme voeten wanneer je opstaat om naar het toilet te gaan & probeer het licht uit te laten. Dit zorgt ervoor dat je sneller terug in slaap valt.
  • Heb je last van een verstopte neus? Dan kan Rudolf je verlichting brengen.
Tips voor 's morgens
  • Gebruik een wake-up light zodat je zachtjes gewekt wordt met deze zonsopgang. Je wordt fitter & actiever wakker waardoor je meer energie hebt.  
  • Doe enkele yoga-oefeningen in bed:
  • Trek je knieën op & laat ze naar één kant vallen terwijl je armen & hoofd naar de andere kant draait. Wissel van kant na enkele minuten. Dit zorgt voor ontspanning van je onderrug. Je wringt je darmen uit & brengt darmbeweging op gang. 
  • Trek je knieën naar je borst & maak cirkeltjes zodat je je rug een massage geeft & je heupen los maakt. 
  • Trek je knieën op een uitademing naar je toe & laat ze weer los wanneer je inademt.
  • Rek je goed uit in alle richtingen & voel welke bewegingen je lichaam spontaan wil maken.
  • Zet ’s avonds een thermos lauw water klaar met wat citroen in & drink daar ’s ochtends van. Je lichaam heeft de hele nacht afvalstoffen afgebroken. Om het hiervan te zuiveren, moet je voldoende drinken. Wacht een half uurtje voor je iets eet.
  • Sta een kwartier vroeger op om helemaal niks te doen bv even door het raam naar de wolken kijken, luister naar de geluiden, .... Even tijd voor jezelf voordat je aan je dag begint.
  • Neem een douche & geef jezelf een Tao massage.


Zo ben je helemaal klaar om boordevol energie aan je dag te beginnen. Deze energie zorgt ervoor dat je heel de wereld aankan & geeft je zelfvertrouwen een boost.


PS: Als je iets aankoopt via de linken hier op deze pagina, ontvang ik een beetje commissie. 
Ik deel sowieso enkel linken van producten waar ik zelf 100% achter sta. 

Liesbet Selleslags
 

Het is mijn missie om je te helpen om je lichaam volledig te ervaren & erin te leven door het volledig te voelen. Door terug af te dalen uit je hoofd, kan je opnieuw verbinden met je hart, buik, bekken & je volledige lichaam. Je kan opnieuw luisteren naar & vertrouwen op je lichaam. Jouw lichaam is jouw kompas, jouw tempel, jouw huis.

>