Creëer meer ruimte op
fysiek, energetisch & emotioneel niveau

Yin yoga is tijd om je te verbinden met jezelf. 
Vooral als je altijd maar doorgaat, is dit jouw me-moment.

Herken je jezelf hierin?


Je hoort iedereen over yoga spreken & hoe fantastisch het wel is, maar eigenlijk spreekt een groepsles je niet aan omdat je:

  • helemaal niet lenig bent & niet wil dat anderen het zien
  • niet het ideale figuur hebt om je in zo'n yogatenue te wringen
  • je niet goed voelt in groepen
  • specifieke noden of een blessure hebt
  • extra aandacht / info wil bij jouw yogabeoefening

Of

  • vaste lestijden passen niet in jouw werk- of leefschema
  • je wil graag een individueel oefenprogramma met opvolging op maat
  • je volgt de lessen graag in je eigen omgeving op een moment dat voor jou best past

Dan zijn 1 op 1 yogasessies ideaal voor jou.

Wat is Yin yoga?

Bij deze helende yogavorm blijf je 3 tot 7 minuten in een zittende of liggende pose. De houdingen zijn vooral gericht op het versterken & versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Ze rekken dieperliggende spieren & maken het bekkengebied - waar traditioneel veel spanning wordt vastgehouden - los. Via de meridiaan lijnen krijgen ook de organen een heling.


Doordat de poses langer vastgehouden worden, heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam om in een houding te komen & stopt wanneer je je eerste grens / weerstand voelt. Daarna blijf je stil in je pose &gebruik je de houding om je lichaam beter te voelen. Je ademhaling begeleid je hierbij waardoor je dieper in de pose kan komen en je meer ontspanning voelt. Een beetje zoals smeltende chocolade.

 

Door het opwekken van een diepe weerstand in de houding, kan er heel wat gevoeld & losgemaakt worden. Zo wordt er meer ruimte gecreëerd op fysiek, energetisch & emotioneel niveau. Het brengt flexibiliteit & openheid in wie je bent. 

Het aanhouden van de houdingen kan na een tijdje ongemakkelijk aanvoelen. Dit daagt je uit om niet alleen je lichaam te ontspannen maar ook je mind!

Wat zijn de voordelen van yin yoga voor spieren, gewrichten & bindweefsel?

De meeste sporten richten zich op de spierkracht. Helaas maakt deze spierkracht je niet fit. 


Bij yin yoga laat je je spieren (yang weefsel) zoveel mogelijk los. Je richt je op het bindweefsel & de gewrichten (yin weefsel) in het gebied waar je weerstand voelt. 


Door het ontspannen van je spieren ontstaat er een lichte druk op de hardere stugge yin weefsels in je lichaam. Dit zorgt voor een verbetering van de doorbloeding en tegelijk de conditie van de weefsels. Tevens verbetert de mobiliteit & kracht van de gewrichten waardoor de spieren beter ondersteund worden in hun werking. Het helpt dus om blessures aan gewrichten te voorkomen & haalt spanningen uit een diepere laag van het lichaam. Hierdoor voelt je lichaam soepeler & krachtiger aan.

Wat doet yin yoga voor je organen?

Ook je organen worden niet vergeten. Deze krijgen een heling via de 12 meridiaan lijnen die over heel je lichaam lopen. Deze vervoeren levensenergie, oftewel ki, door je hele lichaam. Door de lichte druk die je geeft op je harde stugge yin weefsels, worden ook deze meridianen gestimuleerd. 


Deze 12 meridianen zijn onderverdeeld in yin (vrouwelijk) & yang (mannelijke). Ze staan tegenover elkaar, maar kunnen niet zonder elkaar & vullen elkaar aan. Net zoals yin & yang in je dagelijkse leven: dag & nacht, maan & zon, licht & donker, eb & vloed, ....


Bij gebrek aan energie in een bepaald gebied kunnen verstoppingen ontstaan of een overschot aan energie in een andere gebied. Energieblokkades kunnen het gevolg zijn van stress, een verwonding of trauma, of slechte leefgewoonten (voeding, slechte gewoonten, verslavingen, of gebrek aan lichaamsbeweging). Hierdoor kunnen er problemen ontstaan met je gezondheid op fysiek, mentaal of spiritueel niveau.


Wanneer één orgaan extra aandacht vraagt, geef je dit best even mee. Zo kan ik de sessie hierop afstemmen.

Op deze manier herstel je de balans in jezelf.

Voor wie is yin yoga geschikt?

Iedereen heeft baat bij yin yoga. Zeker als je een zittend beroep hebt. Een zittende houding belast je gewrichten & bindweefsel in je bekken & rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden waardoor ze verkorten.

Aangezien je bij yin yoga je spieren loslaat, voorkom of herstel je klachten in je gewrichten, rug, schouders & heupen. De houdingen worden hoofdzakelijk zittend of liggend en met de nodige ondersteuning van bolsters, kussens, dekens, blokken uitgevoerd.


Je bereikt het grootste effect wanneer je yin yoga beoefent in combinatie met yang yogavormen zoals Vinyasa, Hatha-, Power-, … yoga.

Je kan yin yoga eveneens aanvullen met yang sporten zoals hardlopen, zwemmen, fietsen, fitness, dans, …

De conditie van de stuggere yang weefsels in je lichaam is medebepalend voor de prestaties & blessuregevoeligheid van je lichaam.


Je hoeft geen yoga-ervaring te hebben om te kunnen deelnemen.

Het beste moment om yin yoga te beoefenen is 's morgens met "koude" spieren. Deze zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt.
's Avonds zorgt yin yoga voor een ontspannende nachtrust.

Is yin yoga iets voor jou?

Yin yoga is voor iedereen toegankelijk aangezien het een zeer rustige yogavorm is.
Je hoeft niet super flexibel te zijn om je in de houdingen te bewegen.

Je wordt uitgenodigd om te luisteren naar wat jouw lichaam nu nodig heeft. 
Want ieder lichaam is verschillend & elke dag is anders. Dat is helemaal oké.


Niet elke houding is geschikt voor elk lichaam.
De bouw van je heup heeft veel invloed op de manier waarop jij een houding kan uitvoeren.
Het is dus niet altijd een kwestie van flexibiliteit & lenigheid..
Bij yin yoga zijn er steeds verschillende opties zodat jij dezelfde sensatie ervaart op een manier die wel voor jouw lichaam geschikt is. 


Jij voert een houding uit op een manier die nu goed voelt voor jou zodat pijn & blessures vermeden worden.. 
Je stopt bij je eerste grens & je zal voelen dat je door je ademhaling steeds dieper kan wegzakken & ontspannen.
Het creëert meer openheid in jouw lichaam & geest.


Het stil liggen of zitten is - afhankelijk van de houding - zeker een uitdaging.
Deze rust brengt je dichter bij jezelf, ook al wil je hier soms liever van weglopen. 
Je hebt op elk moment de keuze om in de houding te blijven, deze aan te passen of eruit te komen.
Net zoals je deze keuze ook hebt in je dagelijkse leven.

Wil graag zelf ervaren wat yin yoga voor je kan doen?

Aangezien we allemaal uniek zijn, is deze ervaring voor iedereen verschillend.

Ik ben zelf ook niet heel lenig, hypermobiel & vrij van kwaaltjes.

Ook ik heb mijn verhaal, mijn strubbelingen, mijn blessures, .... zowel fysiek als mentaal. 

Ik ontdekte & gebruik yin yoga om flexibeler & mentaal veerkrachtiger te worden.
Het heeft me geholpen om de beperkingen van mijn lichaam beter leren accepteren.


Je kan bij mij terecht voor 1 op 1 sessies van 1, 1,5 of 2 uur op een moment dat voor jou past.

Deze sessies zijn helemaal afgestemd op wat jij nu nodig hebt zonder afleiding van medestudenten.

Uiteraard is er ruimte voor extra begeleiding & uitleg bij je practice.


Ik werk niet met losse sessies omdat je meerdere & regelmatige sessies nodig hebt om het effect van yin yoga te ervaren.

Hierbij heb je de keuze tussen: 

beurtenkaart 

  • 6 uur: 400 euro per maand
  • 12 uur: 775 euro per maand
  • 18 uur: 1.125 euro per maand

maandelijks lidmaatschap

  • 4 uur: 260 euro per maand
  • 6 uur: 375 euro per maand

En misschien is dit allemaal een beetje overweldigend & heb je nog steeds geen idee of yin yoga nu echt wel iets voor jou is.

Dat begrijp ik helemaal. 

Een verbindingssessie kan je hierin meer duidelijkheid geven.
Hier kan je zelf ervaren wat yin yoga voor je kan doen & leren we elkaar al een beetje kennen. 

Zo kan ik voelen of dit echt is wat jij nu nodig hebt & kan ik de sessies helemaal op jou afstemmen.

Ik vermoed dat jij dit ook wel fijn vindt.

Hoi, ik ben Liesbet


Lange tijd leefde ik op automatisch piloot. Volledig vanuit mijn hoofd en vertrouwend op wat anderen van mij verwachten. Ik was helemaal niet verbonden met mezelf en datgene waar mijn hart zo naar verlangde. Hierbij negeerde ik de wijsheid van mijn lichaam compleet, met allerlei lichamelijke klachten tot gevolg.

Tot mijn lichaam mij letterlijk een halt toeriep. Zo kon het echt niet meer verder. Ik wist niet meer wie ik was & wat ik echt nodig had. Mijn zelfvertrouwen was helemaal verdwenen. Ik zat compleet vast in mezelf & bleef maar in cirkeltjes draaien. Zonder enig idee hoe ik hier verandering in kon brengen.

Het werd een lange zoektocht naar mezelf om vanuit mijn hoofd terug in mijn lichaam te komen.

Beweging & yin yoga hebben mij geholpen naar een leven vol liefde, energie & (zelf)vertrouwen.

Elke dag opnieuw want dit proces stopt nooit!

Yin yoga gaat om hoe het voelt voor jou,
niet om hoe het eruit ziet.


>